Talargroda # 4

image17



Att inte känna till sina åhörares intressen
. Det är av yttersta vikt att försöka uppfatta sina åhörares intressen, utbildningsnivå, kunskap och attityder till ämnet du ska behandla så långt det nu är möjligt. Ju mer du känner till om dina åhörare desto bättre kan du anpassa din presentation till publiken.

Om du inte vet något om dina åhörares inställning till ämnen du ska presentera är risken stor att du lägger krut under fel bro. Om du till exempel ska prata om kvinnors rätt till fri abort och dina åhörare visar sig vara troende katoliker eller om du vill tala om fri etablering för företag och dina åhörare visar sig vara en grupp fackliga ombudsmän är risken stor att du snabbt tappar deras positiva engagemang.


Försök därför så tidigt som möjligt att ta reda på så mycket som möjligt om dem du ska tala till. Ju mer du vet desto bättre förutsättningar har du att lyckas.


Ibland finns det dock inga möjligheter att ta reda på så mycket om åhörarna. Till exempel om du ingår i en grupp talare vid ett seminarium. Försök då istället att närvara vid någon av de föreläsningar som föregår ditt och ansträng dig så långt det är möjligt att göra dig en uppfattning om vilka dina åhörare är.


Man kan också bädda för sig själv genom att i sin inledande presentation berätta lite om vem man själv är, vilken bakgrund jag som talare har och vilka förväntningar som finns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0