Välj rätt metafor

Jag lyssnade för en tid sedan på en talare. Det var en chef som ville beskriva sin syn på sitt företag och vilka förändringar som skulle ske och vilka viktiga återgärder företaget måste göra.


- När vi tittar i kalejdoskopet, sa chefen, så ser vi ett antal åtgärder som vi måste utföra för att vi ska komma i hamn. Hon fortsatte och försökte utveckla sina tankar om det viktiga förändringsarbetet som måste till.


Jag antar att denne talare ville försöka förklara för oss åhörare att hon gjorde sitt bästa med att se in i framtiden. Vi vet alla hur svårt det är försöka gissa vår morgondag. Men med hjälp av mer eller mindre säkra data och parametrar kan vi ändå göra oss en bild av vad som ska hända. Dock ställer jag mig något tveksam till valet av just denna metafor.


Enligt Nationalencyklopedin är kalejdoskop ett slags titt-leksak. I ett rör har man satt fast två eller tre speglar som är vinklade mot varandra. Framför dem ligger till exempel färgade glasbitar och de speglas i speglarna. När man rör på kalejdoskopet ramlar bitarna runt och så blir det nya mönster. Chansen att bitarna skulle ramla på exakt samma sätt mer än en gång är otroligt liten. Och därför förekommer inte samma mönster flera gånger.


När man funderar på valet av metafor så leder det vidare till en ganska förvirrad bild över hur framtiden för företaget ska se ut. Hur man än vänder och vrider på informationen så är ändå visionen alltid lika abstrakt och verklighetsfrånvänd. Chefen förmedlar en gissning som kan vara si eller så. Eller så var det så enkelt att talaren bara ville beskriva en LSD tripp. Vad vet jag?


Kommentarer
Postat av: Anders

Kul idé dock, att lista olika spåverktyg och tittredskap för olika ekonomier och branscher...

Om man har ett företag som går dåligt så kanske man använder ett periskop?

En resebyrå kanske tittar i en Viewmaster?

Det är kanske chefen för Gröna Lund som tittar i kalejdoskåpet?

Ku Klux Klan tittar i en kikare. Från fel håll...

etc

2008-01-14 @ 10:40:54
Postat av: Björn

Tack för din kommentar. Premiär. Japp du är inne på rätt spår. Kontexten avgör valet av begrepp. Därför måste man alltid fundera på hur mina åhörare kommer att förstå mig/tolka mig. Det är det som avgör valet av begrepp, bild eller metatfor.

2008-01-14 @ 11:08:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0