Fånga chefens öra

image55


Webbtidningen Chef.se tipsar om en lista från den amerikanska tidningen Forbes, med sju råd hur en anställd kan öka sina chanser att få igenom sina idéer hos chefen.

1.Tala chefens språk. Är din chef en sportnörd? Lär dig sportmetaforer och lägg in dem i samtal som handlar om jobbet. (fullträff, mitt i prick, ta sig över mållinjen, lägga ribban på rätt höjd, här krävs snabba tag, ta rygg på någon, koppla grepp om utvecklingen osv)


2. Få allting att låta som om det var chefens idé. I stället för att presentera ett förslag för chefen, säg "Tack för dina råd. Med din hjälp så har jag kommit på en lösning". Då låter det som om den geniala idén egentligen var hans/hennes.


3. Undvik överflödiga komplimanger. Det finns ingen anledning att ösa lovord över chefens nya frisyr. Använd istället komplimangerna strategiskt. Till exempel: "Det var en bra idé du presenterade häromdagen. Så här tror jag att vi kan genomföra den" Lagom smicker.


4. Ge chefen vad hon eller han vill ha. Om din chef är noggrann, och förväntar sig det samma av dig, gör som han/hon vill. Ödsla inte tid på att klaga.


5. Fråga innan du kritiserar. Det är ett sätt att visa respekt för chefens auktoritet. Innan du ger din åsikt, fråga "Är det okej om jag ger några förslag som kan höja projektet?" eller "Är du öppen för ett annat perspektiv?"


6. Matcha chefens intensitet. Om din chef är snabb och energisk, matcha det. Om han/hon är dröjande och eftertänksam, följ det. Varje gång du matchar chefens intensitet så bygger du förtroende och stärker förhållandet.


7. Respektera chefens ställning. Påminn om att du vet att han/hon är chef. Exempel: "Jag har den här idén, men jag rättar mig efter ditt beslut."


De retoriska insikterna fungerar alltså lika bra på en chef som på en publik. Det är bara det att när du talar inför en publik måste du förbereda dig än mer för att göra presentation verkningsfull.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0